Centre d’Estudis Ramona Berni

El CERB va ser constituït la primavera de l’any 2020 a partir de la secretaria de cultura de la CNT de Manresa. En aquell moment, vam rebre moltes caixes de llibres de l’Ateneu Anarquista La Ruda, que provenien de la Biblioteca Kilombo, de Barcelona. També vam començar a gestionar la biblioteca i els arxius del sindicat, ordenant-los i generant diversos espais: biblioteca de llibres, de fanzines, de revistes, dossiers, un arxiu sindical de la CNT de Manresa i Monistrol, un arxiu d’enganxines i octavetes socials, bastants diaris i premsa llibertària de les últimes dècades, arxiu de cartells diversos, DVDs… en definitiva que gestionem un conjunt considerable de material llibertari i dels moviments socials que volem posar a la vostra disposició.

El Centre d’Estudis té com a objectius principals:

• Donar a conèixer diversos fets i figures representatives de la presència i la importància que van tenir les idees llibertàries a la comarca. Això es farà tant en base a textos, articles o petites publicacions com a presentacions públiques (xerrades, debats o exposicions) o també en base a rutes per determinades localitzacions.
  • Fer un inventari de què es pot trobar als arxius municipals i comarcals del Bages. En base a aquest treball arxivístic elaborar un recopilatori de noms de persones que han militat a la CNT o als grups anarquistes de la comarca fins els anys 1940s. De moment es porten uns 3.000 noms de la Guerra Civil i altres 2.500 de l’època republicana. Però també es tenen altres centenars de noms dels anys previs.
  • Establir una xarxa amb altres grups similars per portar a terme jornades o editar publicacions, dossiers, organitzar rutes, etc. per tal d’assolir més projecció social. Així mateix, no es deixarà de participar de jornades de memòria històrica o de publicacions històriques més generalistes aportant la nostra visió llibertària.
  • Recórrer els centres educatius que vulguin apropar-se a la història social de la nostra comarca.
  • Potenciar els coneixements de caire històric de les excursions i activitats culturals que ja realitzen altres col·lectius socials i llibertaris de la comarca.

El CERB està situat a la seu de la CNT de Manresa, Plaça de Catalunya 9, entresol 1a i 4a. Tenim una biblioteca oberta al públic que obrim para consulta i préstec cada dimecres de 17 a 20h. Per suposat, el grup està obert a noves incorporacions. I recordeu, si teniu llibres relacionats amb la matèria i ens els voleu donar, us ho agrairem.

Salut i cultura !